Inlägg

  • HKP-kalkning 29/8

    Skapad i Arkiverat den aug 29, 2016

    Helikopter Idag, måndagen den 29/8 kom HKP-gänget tillbaka. De började på lastplats 930 HKP-karta 1 och avslutar framåt lunch på lastplats 940 HKP-karta 2. Därefter går de över på¨den sista slingan på VLK,s område. Denna gröna som börjar med lastplats 271 HKP-karta 3. Här visas en lista över de platser med tonnage som kommer att kalkas längs den gröna slingan. Lista över tonnage på gröna slingan Bilden är från Karlstad och Sundstatjärn. Båt Imorgon kommer båt-gänget att köra sin 3:je båt. Den kommer att sprida ett lass i Lelången. ca 40 ton. Lelången har ca 60 ton. Resten kommer att spridas...


  • HKP tillbaka till Kalkningsförbundet

    Skapad i Arkiverat den aug 26, 2016

    Senaste informationen säger att helikoptern kommer att komma tillbaka under söndagen den 28/8 till Kalkningsförbundet och Torsby kommun. Kanske att de börjar där på eftermiddagen. De har en hel slinga kvar. Och den ligger väster om Klaräven från i höjd med Stöllet upp till i höjd med Sysslebäck. Kartorna visar mer exakt. Grön slinga karta 1, Grön slinga karta 2, Grön slinga karta 3 Lista över grön slingas tonnage visar att det är ca 1 100 ton kvar att sprida där. Sedan tillkommer ca 200 - 300 ton som är kvar på röd slinga nr 4 (listan). Detta innebär att, om allt flyter på, kommer de att avslu...


  • Fältbesök med Länsstyrelsen, 23/8

    Skapad i Arkiverat den aug 23, 2016

    Fältbesök Idag, tisdagen den 23/8, genomfördes ett fältbesök med länsrådet Johan Blom, Enhetschef Marina Skoglund (enheten som ansvarar för Kalkningsverksamheten inom Länsstyrelsen Värmland) och Sandra Woronin, handläggare för Kalkningsverksamheten inom Länsstyrelsen Värmland. Alla tre alltså från Länsstyrelsen. Likaså var ordförande för Kalkningsförbundet, Thomas Backelin, med. Thomas har varit med sedan bildandet av Kalkningsförbundet 2002. Kunde därför ge också historiken till varför 12 värmlandskommuner gick samman i detta för Svensk kalkningsverksamhet, unika samarbete. Ett liknande förbu...


  • Resultat från prov i Råbäcken, Gräsmark

    Skapad i Arkiverat den aug 22, 2016

    Måndagen den 15/8 så var vi ute och tog prover i Råbäcken. (Blogginlägg 15/8) Nu har analysresultaten kommit för de prover som togs, allt som allt 7 prover. (Analysresultat) I filen med analysresultaten redovisas 4 parametrar. (Klicka på blåmarkerade texten så kommer förklaring upp för varje parameter). Det första är pH-värdet, det andra är konduktivitet, det tredje är alkalinitet och det fjärde är färg Dessa data har skickats till Länsstyrelsen som utifrån dem har gjort en första, mycket grov utvärdering. Den visar på svårigheterna med att komma åt att kalka utan att samtidigt riskera att för...


  • HKP-kalkning 23/8

    Skapad i Arkiverat den aug 22, 2016

    Imorgon, tisdag 23/8, kommer de att börja med de sista 2 lastplatserna inom Arvika kommun, Lp 102 och 104A (HKP-karta 1). Som ett avbrott kommer de sedan att flytta tillbaka för förevisningen vid Mangskog (HKP-karta 2)När den är klar vid lunch blir det Årjäng och Eda kommuner som får ta dears tjänster i anspråk. Där blr de drygt en vecka. För att sedan komma tillbaka till VLK,s område och Torsby kommun för att avsluta med ca 1 veckas jobb. Mer info om förevisningen kommer imorgon kväll eller under onsdagen. Idag var jag ute och tittade på Mossvattnet inom Glaskogens naturreservat. Piloten ring...


  • HKP-kalkning 21/8

    Skapad i Arkiverat den aug 21, 2016

    Idag, söndagen den 21/8, och imorgon, måndagen den 22/8, kommer de troligtvis att köra färdigt den blåa slingan inom Arvika kommun. Under dagen kommer de att göra färdigt i Mangskogsområdet (HKP-karta 1. Därefter kommer de att komma in inom Glaskogens naturreservat som visas på dessa två kartor (HKP-karta 2) och (HKP-karta 3). På tisdag kommer sedan ett besök av Länsstyrelsen att ske i fält och det besöket sker i samband att de byter personal vid lunchtid. Nu återstår ca 1 1/2 vecka av årets helikopterkalkning. I år kommer det att ha spridits 9 260 ton på på 1 393 sjöar/våtmarker inom 11 av Vä...


  • HKP-kalkning 22/8

    Skapad i Arkiverat den aug 21, 2016

    Idag, 21/8, var jag på besök hos HKP-gänget när de kom ner till Glaskogen. Inom det området kalkas enbart sjöar, inga våtmarker. Vi flög över ett antal sjöar och diskuterade olika typer av sätt att kalka sjöar. De kan, om så behövs, gå ner och öppna nederdelen av tunnan under vattnet. Då slipper man att det dammar, men spridningen i sjön minskar. Ytterligare ett sätt är att öppna precis över ytan. Minskar damningen mycket och man får en bättre spridning. Den bästa spridningen är när man kan flyga in på lagom höjd och släppa lasten. Hur man gör beror på sjöns storlek, vindförhållanden och bebyg...


  • HKP-kalkning 20/8

    Skapad i Arkiverat den aug 19, 2016

    Kortfattad beskrivning av var HKP-spridningen görs imorgon, lördagen den 20/8. De startar på lastplats 126D (HKP-karta 1) och går mot pilens riktning (HKP-karta 2) och slutar troligtvis på lastplats 123 (HKP-karta 3) Söndagen är öppen för hur de skall fortsätta. Detta då vi kommer att ha en förevisning för Länsstyrelsens nya Länsråd samt den nya enhetschefen för enheten där kalkningen sorterar under. Den utgår från lastplats 122 vilket innebär att de skall försöka hamna där på tisdag morgon, 23/8, som sista lastplats på denna den blåa slingan. Bilden är tagen i våras och är från Nörra Höksjön,...


  • HKP-kalkning 19/8

    Skapad i Arkiverat den aug 18, 2016

    Imorgon, fredag 19/8, kommer de igen att köra ikapp utkörningen av kalk inom den röda söingan i Torsby. De har 150 ton kvar inom detta område (HKP-karta 1). När de är klara där kommer de att gå in på Arvika kommun och den blåa slingan. Då de kör med 2 lastbilar som fyller tunnorna med kalk så är det troligt att de kommer att vara inom områden sonm visas i dessa kartor (HKP-karta 2) och (HKP-karta 3) Sådana öppna platser är inte det vanliga när det gäller lastplatser.


  • HKP-kalkning idag, 17/8

    Skapad i Arkiverat den aug 17, 2016

    Idag, onsdagen den 17/8, började de kalka från lastplats 178, vid Mattila. De fortsätter sedan neråt mot pilens riktning (HKP-karta 1) Igår var jag igen uppe vid HKP-gänget och flög över ytor som skulle kalkas, och som hade kalkats. Vill försöka få en bild över hur det ser ut på ytor som kalkats under lång tid. De flesta är fortfarande bra och effektiva. Men det finns ytor som behöver ses över. Detta då de har ändrat lite karaktär och också för att det kanske bör ritas in på ett annat sätt. Piloterna gör ett bra jobb som inte enbart kör efter hur ytorna är inritade utan lägger kalken där det ä...