Båtspridning 15/9 m.m.

Båtspridning

Så var då båt-gänget tillbaka. De börjar imorgon, fredag 15/9, och då inom Filipstads kommun. Så det är bara att hälsa dem välkomna tillbaka. Nu blir de på VLK i drygt en månad. De har ca 4 100 ton kvar att sprida. Var de kommer att sprida ser ni i denna lista

Vart dessa sjöar ligger ser ni i dessa kartor Mögsjönsamt Stora Häståstjärnen

Vattenprovtagning

Idag var jag ute och tog vattenprover vid 17 provpunkter. Blev en tidig start. Kl. stod på 03:22 när jag svängde ut från gården hemma. Pannlampa behövdes vid de 4 första provpunkterna. Vi jagar ju högflöden vilket vi denna gång verkar ha prickat riktigt bra. Alla andra som tar prover har varit ute och tagit prover. Alla vittnar om rejäla flöden. Så nu fylls det på i de sjöar som tidigare hade väldigt låga vattenstånd.

Att båtentreprenören kommer tillbaka nu är välbehövligt då vi på pH-värdena ser att det verkligen behöver fyllas på. Att vi prickat högflödet visar sig i att pH-värdena på sina håll är väldigt låga. Planeringen inför 2018 kommer att bli intressant. Först har vi haft några torrår. Sedan kommer mycket regn och dessa höga flöden på torr mark kan leda till att det vi ser nu är mycket ytvatten som leder till låga pH-värden. Så det blir ett digert arbete att analysera värdena när kalkningsåret är slut.

Doserare

Nu körs 9 stygen doserare av de 15, snart 16 som är aktiva. Så många har inte samtidigt käörts på över 1 år. Men det myckna regnandet har lett till lägre pH-värden som gör att vi startat dem. Den nyaste väntar på kalk som kanske kommer imorgon. Vi avvaktar också ny provtagning vid målpunkten. Den 1:a visade väldigt lågt pH. Men en koll med portabel pH-mätare visade ett värde på över 7. Så nya prover togs för att se vilket som är rätt. Det låga pH-värdet känns fel. Detta då vi för ca 1 månad kalkade med 110 ton i 3 sjöar uppströms och att den kalken inte skulle ha gjort verkan och börjat sin resa ner längs Havån känns lite märkligt.

Denna bild visar en bäck som kallas för Öbobäcken och rinner under vägen mellan Sandsjön och Lesjöfors. Den är bedömd som en 5:a på en 5-gradig skala. Så här har vi verkligen prickat högflödet.

Skapad i Nyheter den sep 14, 2017