HKP-kalkning 22 aug

Helikopterkalkning

Imorgon kommer HKP-kalkningen att avslutas öster om Klarälven. De börjar vid Södra Havsjön fortsätter sedan upp mot Havsvallen

Därefter går de över till västra sidan om Höljessjön, närmare bestämt till området [öster om Höljan](/storage/app/media/2017/Augusti/22%20augusti/ster-om-holjan.png. Där kommer de antagligen att ha gjort personalbytet. Det som görs varje tisdag vid lunch. Om det fungerar som det ska kommer de kanske att hinna in i området väster om Höljes.

Vattenprovtagning

Idag drog vi igång vattenprovtagningen igen. Det är regnet som kommit de senaste veckorna som börjat fylla på vattendragen. Främst i norr och östra delen av Värmland. Det är provpunkter som styr kalkningen av doserarna som prioriterats idag. Imorgon åker ALControl upp till norra Värmland och påbörjar provtagningen inom kalkeffektuppföljningen. Rapporter säger att det är åtminstone en 3:a på en 5-gradig skala. Det innebär att vi har ett uppåtgående flöde som vi vill försöka träffa så gott det nu går.

Bilden visar Höksjöälven där ett av proven togs idag. Flödar på ganska bra

Skapad i Nyheter den aug 21, 2017