HKP-kalkning 24 aug

Helikopterkalkning

Idag, onsdag 23/8, gick det väldigt bra för HKP-gänget. De spred ca 330 ton vilket är mycket bra. Nu hade de lite otur det sista så en av de s.k. konverterarna måste på reparation. Så imorgon, när de är väster om Kindsjön, kommer tempot att gå ner något. Men som det ser ut nu så kommer de att vara färdiga i slutet av nästa vecka med alla spridning.

Det är bara att konstatera att det nya sättet, som infördes förra året, med två konverterare har höjt kapaciteten ganska mycket mot tidigare.

Vi har ett åtgärdsområde till som skall kontrolleras lite mer noggrant. Dit kommer de, som det ser ut nu på tisdag nästa vecka. Då kommer överflygningar att göras för att skapa oss en bild av hur de ytor som ligger långt från väg, ser ut efter lång tids kalkning..

Vattenprovtagning

Iadg var det dags för den första provrundan där vattenprover som ingår i kalkeffektuppföljningen skulle tas. Mitt område ligger runt Lsesjöfors. tidig morgon (avresa 4:45) gjorde att jag fick uppleva 3 graders 'värme' vid första provpunkten. Men i övrigt var det en vacker morgon med dimma och en härlig soluppgång.

De provsvar som kom igår som avsåg doserarnas provpunkter, pH-värdet låg precis över pH 6, visade att doseraren vid Höksjöälven behövde sättas igång. Vilket gjordes idag.

Nu får den gå några veckor tills ett nytt prov kommer att tas. I övrigt så klarar samtliga andra pH-målsättningarna. Så där avvaktar vi att sätta igång dessa. Bilden är tagen vid provpunkten som är i Lungälven, Brattfors

Skapad i Nyheter den aug 23, 2017