Helikopterkalkning
Idag blev det en omkastning i planeringen. De kalkade en lastplats inom Filipstads kommun som jag inte räknade med igår.
Det gör att de istället börjar i Kristinehamn imorgon, torsdag 8 aug, och arbetar sig upp genom Kristinehamn och via Storfors och Filipstad kommer till Munkfors.
Då de kör med 2 konverterarbilar imorgon så kanske de hinner de 273 ton som denna slinga innebär. Och då kanske de även hinner ta Kils 9 ton. Dessa ligger lite avsides från övriga kalkningen så den brukar de ta när de har förflyttning en längre sträcka i Värmland. Vilket är fallet efter Munkfors då de skall ta sig upp mot Sydvästra delen av Torsby kommun. Så som planeringen ser ut nu.
Torsby kalkar via Helikopter 5 101 ton. Lite är redan kalkat så de kommer att kalka ca 4 700 ton. Vilket innebär att om de håller ca 200 ton/dag så kommer de att vara klara, som planerat, i slutet av augusti.
Nedan visar morgondagens kalkningskartor
Karta 1, Kristinehamn
Karta 2, Kristinehamn
Karta 1, Filipstad och Storfors
Karta 1, Filipstad
Karta 2, Filipstad
Karta 3, Filipstad
Karta 1, Munkfors och Karlstad
Karta 1, Kil
Båtkalkning
Båtgänget har fortfarande bara 2 båtar vilket innebär en lägre produktivitet även imorgon, torsdag 8 aug.
Förhoppningsvis har de fått magnetventilen senast fredag så att de kan köra sista veckan innan de går vidare på en 4 veckors ’Norrlandsturne’. (Fr.o.m. vecka 34)
I vilket fall så kommer de imorgon att sprida i följande sjöar (som visas på kartorna nedan)
Karta 1, Mussjön, Ämten och Götsjön
Karta 2, Kvarnsjön
Beställningslista för båt 8 aug