God jul och gott nytt år samt Pensionstid

Eino och Daniels sista tillsynsrunda för doserarna

Jag vill önska God Jul och Gott nytt år till alla som varit inblandade i Kalkningsverksamheten under år 2021.

Ett särskilt stort tack vill jag ge till Eino Rückert som nu går i pension och har nu gjort sin sista tillsynsrunda på våra kalkdoserare.
Kalkningen i Värmland har pågått en lång tid. Kalkningsförbundet bildades år 2001 och verksamheten satte igång 2002. Förbundet har därmed hanterat kalkningen i Värmland under 20 år. Under denna tid har Verksamhetschefer bytts , kalkdoserare flyttats , kommuner tillkommit och många tusen ton kalk spridits i våra vatten. Vad som dock varit ständigt är Eino. Även om Eino inte varit anställd av kalkningsförbundet förrän de sista åren så har han varit den som varit med hela tiden. Eino har på senare tid mestadels haft ansvaret för tillsynen av kalkdoserarna i Torsby kommun 11 st ( inkl 2st som står på norska sidan.)
Men under åren har han arbetat fram lokala kalkningsplaner, djuplodat sjöar, reparerat doserare, tillsynat Helikopter-båt och kalkdoserare i hela Värmland, hnaterat kalkbeställningar, rapporterat in uppgifter till Länsstyrelsen. Till uppdraget har även vattenprovtagning i hela värmland hört till, jag har säkert missat massa saker för listan kan göras mycket lång.
Eino har varit oumbärlig för Kalkningsförbundet och jag vill med hela mitt hjärta tacka dig för din tid i detta viktiga arbete och allt du gjort och allt du betytt för kalkningen i Värmland.

Tack för allt du lärt mig dessa få år jag varit med och tröttnar du på pensionärslivet så slå en pling så möts vi upp och tar oss en kôrv.